عدالت اسلامی یا ادالت اظلامی ؟

ساخت وبلاگ

 یکی از اهداف اقتصادی مطلوب اسلام که در قرآن کریم مورد تصریح قرار گرفته، جلوگیری از انباشت مال در جبهه ثروتمندان جامعه است:

 مـا افـاء اللّه عـلى رسـوله مـن اهـل القـرى فـللّه و للرّسـول و لذى القـربـى و الیـتـامـى و المـسـاکـیـن و ابـن السـّبـیـل کـیـلا یـکـون دولة بـیـن الاغـنـیـاء مـنـکـم و مـا اتـاکـم الرّسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا و اتّقوا اللّه انّ اللّه شدید العقاب ... سوره حشر، آیه هفت

 

آنچه خدا از اموال اهـل قـرى بـه رسـول خـود بـرگـردانـیـد از آن خـدا و رسـول او و از آن خـویـشـان رسـول و فـقـیـران و مـسـکـیـنـان و درمـانـدگـان در راه است تا امـوال بـیـن تـوانـگـران دسـت بـه دسـت نـچـرخـد. و هـر دسـتـورى کـه رسـول بـه شـما داد بگیرید و از هر گناهى نهیتان کرد آن را ترک کنید و از خدا بترسید که خدا عقابى سخت دارد...

 

منظور از دوله بین الاغنیاء این است که اموال بین توانگران دست به دست (اداله) شود و به فقرا نرسد. اداله یکی از مصادری است که در منابع لغوی مانند صحاح اللغه، به عنوان مصدر ماده (د-و-ل) ذکر شده که با صرفنظر از رسم الخط عربی از ان تعبیر به ادالت می کنیم...

 

ادالت، مطلوب اسلام نیست و تنها با اظلام تناسب دارد.

(اظلام) مصدر باب افعال از ماده (ظ-ل-م) است که آن را به ظلم کردن مضاعف معنا می کنیم. (با این استدلال که ماده ظلم متعدی است و آوردن ان در باب افعال با توجه به قانون ادبی : زیاده المبانی تدل علی زیاده المعانی، می تواند معنای تاکید را برساند)

 

نفی ادالت، ما را به عدالت می رساند که از اهداف زیربنایی اسلام است و ترویج ادالت، تناسبی با اسلام ندارد، بلکه موید و مروج اظلام است.

 

 

یزیداسیون حاکمیت اسلامی در فرمایشات مقام معظم رهبری (تهدید یزیداسیون)...
ما را در سایت یزیداسیون حاکمیت اسلامی در فرمایشات مقام معظم رهبری (تهدید یزیداسیون) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3tarjomaneghalamb بازدید : 218 تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت: 18:11